Messuille maailmalle ja maailmalle messuilta

PINO Networkin Merja Paloniemi esittelee suomalaista ammattikoulutusta Gess Dubai 2019 -tapahtumassa.

PINO Networkin Merja Paloniemi esittelee suomalaista ammattikoulutusta Gess Dubai 2019 -tapahtumassa.

Eri puolilla maailmaa järjestettävät koulutusalan messut ja seminaarit ovat erinomainen keino saada oman yrityksen tuotteet ja palvelut esille kansainväliselle yleisölle. Onnistunut messuosallistuminen sisältää useita asioita, jotka kannattaa huomioida ennen messuja, messujen aikana ja niiden jälkeen.

Lue vinkit, kuinka valmistaudut kansainvälisille messuille ja miten saat niistä kaiken hyödyn irti.

Päätä tavoitteet

Messuosallistumista kannattaa alkaa suunnitella huolella hyvissä ajoin etukäteen.

Tavoitteena messuosallistumiselle voivat olla esimerkiksi:

  • tunnettuuden parantaminen tai maineen luominen

  • verkostoituminen ja uusien yhteistyökumppaneiden löytäminen

  • markkina-analyysi ja kilpailun kartoittaminen

  • liidien kerääminen ja sopimusten tekeminen

”Messuilla saa ensikontakteja alueen ihmisiin ja kouluihin. Messuilla pystyy myös verkostoitumaan ja saa kuvaa muista toimijoista”, useilla kansainvälisillä koulutusalan messuilla ollut Toni Eskola oululaisesta Qridi Oy:sta kertoo.

Voi olla, että joskus pitää matkustaa kauas nähdäkseen lähelle: ”Matkoilla oppii paljon myös toisilta suomalaisilta toimijoilta ja sitä kautta saatetaan löytää uusia yhteistyökumppaneita täydentämään omaa tarjoamaa”, Ville Pennanen Education Finlandista sanoo.

Valmistaudu etukäteen

Kun tavoitteet ovat selvillä on aika päättää, mille messuille osallistut ja millainen messuosallistuminen yrityksellesi sopii: osallistutko omalla ständillä vai kävijänä/vierailijana tai haetko puheenvuoroa.

Muita tärkeitä päätöksiä ovat, millainen messuosasto on, mitä materiaalia osastolla jaetaan ja ketkä yrityksestä osallistuvat messuille.

”Suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin!”, Eskola vinkkaa.

Tarpeeksi rahaa

”Kansainväliset koulutusmessut ovat kalliita. Osallistumismaksut ovat usein tuhansia euroa, ja päälle tulee matka- ja majoituskustannukset sekä muut materiaalikustannukset”, sanoo Eskola.

Messumatkalle kannattaakin määritellä budjetti, jotta vältytään yllättäviltä kustannuksilta.

Markkinoi messuosallistumista ennakkoon 

Pennasen mukaan ennen messuille osallistumista on tärkeä markkinoida messuosallistumista etukäteen ja asiakkaita kannattaa kutsua käymään omalla messuosastolla.

”Kannattaa myös kartoittaa muut osallistujat ja näytteilleasettajat ennakkoon”, hän vinkkaa.

Myös Eskola kannustaa sopimaan tapaamisia jo etukäteen paikan päälle tai jopa alueen oppilaitoksiin.

Ole aktiivinen messujen aikana!

Messuosastolla tarvitaan sekä myyntihenkisyyttä että asiantuntijuutta. Silti oma aktiivisuus on tärkeää!

”Messuilla on yleensä aina hyvä pöhinä ja ihmiset hyvällä tuulella. Riittää kun moikkaa ja alkaa jutella”, kertoo Eskola.

”Messuosastolla hyvä olla aina vähintään kaksi edustajaa, jotta he voivat vuorotella”, hän hoksauttaa käytännön järjestelyistä.

Eskolan mukaan messuosastolla kannattaa myös olla joku konkreettinen asia, jota kävijöille voidaan tarjota, esimerkiksi mahdollisuus lähteä mukaan pilottiin.

Muista jälkimarkkinointi

”Muista myös varata aikaa messujen jälkeen - kontaktit ja yhteydenotot kannattaa hyödyntää mahdollisimman pian”, Pennanen sanoo.

Älä unohda sosiaalista mediaa

Muista päivittää some-kanaviisi sisältöä ennen messuja, messujen aikana ja messujen jälkeen. Näin saat lisää näkyvyyttä messuosallistumisellesi.

Osallistu yhdessä!

Messuille voi osallistua myös yhteisosastolla, jolloin säästää kustannuksissa ja saatu huomio myös mediassa voi olla laajempaa. Esimerkiksi Education Finland järjestää usein yhteisosaston kansainvälisille messuille.

”Messuosallistumisen ympärille voidaan rakentaa muuta ohjelmaa kuten vierailuja paikallisten koulutusalan toimijoiden tai sijoittajien kanssa tai vaikka seminaari suomalaiseen koulutukseen liittyen”, kertoo Ville Pennanen.

Pennasen mukaan suomalaisten toimijoiden yhteisosallistuminen herättää yleensä kiinnostusta kävijöissä ja mediassa. Education Finland tekee myös aktiivisesti yhteistyötä Team Finland-verkoston kanssa, jotta osallistumisista saadaan mahdollisimman paljon irti ja paikalle saadaan houkuteltua myös paikallisia päättäjiä ja vaikuttajia.

Hyödynnä myös PINO Networkin tarjoamat mahdollisuudet

Myös PINO Network osallistuu eri tapahtumiin ja messumatkoille maailmalle. Esittelemme ulkomaan tilaisuuksissa aktiivisesti jäsentemme palveluita ja tarjontaa, ja etsimme jäsenillemme myös sopivia liidejä koulutusmarkkinoilta.