Olli-Pekka Heinonen: "Kiinalaisia kiinnostaa nyt etenkin koulutusturismi."

Suomen tulisi tavoitella koulutusviennin volyymin kasvua seuraavan kymmenen vuoden aikana jopa miljardiin euroon, sanoo Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka HeinonenKauppalehdelle Hongkongissa.

”Suomalainen koulutus on niin hyvin tunnettu maailmalla, että meidän olisi luontevaa ottaa vahva rooli kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla. Juuri siksi on tärkeää, että kykenemme kehittämään sellaisia konsepteja ja asiakaslähtöisiä prosesseja, jotka pystyvät vastaamaan näihin odotuksiin.”

Heinosen mukaan Suomi voisi myös selvästi kasvattaa koulutuksen ratkaisujen osuutta kehitystyöinvestoinneista.

Suomea verrataan usein Uuteen-Seelantiin, jonka koulutusviennin arvo on puolentoista miljardin euron luokkaa. Merkittävin ero maiden välillä on karkeasti ottaen se, että Uuden-Seelannin viennistä suurin osa tulee korkeakoulututkintojen myynnistä kansainvälisille opiskelijoille, kun taas Suomi myy elin-ikäistä oppimista ja oppimiskokonaisuuksia.

Heinonen muistuttaakin, että suomalainen koulutusvienti on erittäin laaja konsepti, joka sisältää digitaalisia oppimisympäristöjä, koulutusturismia, pedagogisia malleja ja jopa luokkahuoneen kalusteita. Education Finland -kasvuohjelma tähtää juuri oppimiskokonaisuuksien markkinoinnin ja konseptoinnin kehittämiseen.

Ohjelman puitteissa tehtiin maaliskuussa vientimatka Kiinaan, ja siitä on saatu rohkaisevia signaaleja. Yksi ohjelman tavoitteista on purkaa koulutusviennin byrokraattisia esteitä.

”Tässä olemme päässeet hyvin liikkeelle. Ohjelman avulla saamme tietää, minkälaisten esteiden purkamiseen yrityksillä on tarvetta.”

Tästä esimerkkejä ovat Shanghaissa jaetut ensimmäiset suomalaiseen koulutusmalliin perustuvat ammattikouludiplomit. Samoin Kiinan valtiollisten koulujen kilpailutuksia ollaan mahdollisesti avaamassa myös alan kansainvälisille toimijoille.

Lue koko Kauppalehdessä ilmestynyt artikkeli tästä!